Dřevo je v našich životech takřka od nepaměti a jeho těžba má již mnoha set letou tradici. Celý proces zpracování surového dřeva je velmi fyzicky náročný a není to tak dávno, co měli dřevorubci k dispozici jen vlastní ruce, sekerky, pily a koně.
V průběhu několika desetiletí prošlo tohle povolání, a spolu s ním i samotný těžební průmysl, značným vývojem, který je znatelný především na urychlení a zvětšení objemu zpracovaného dřeva, stejně jako znatelnému ulehčení fyzicky náročné práce. Byť je i v dnešní době práce v lesích považována za jednu z fyzicky nejnáročnějších, díky moderní technice a strojnímu vybavení jsme schopni být v těžbě mnohonásobně efektivnější.
Lesní technika je dnes žádaným a poměrně lehko dostupným zbožím. Vzhledem k nemalé nabídce a širokému spektru firem, které lesní techniku nabízejí, je důležité se nenechat napálit a koupi konkrétního stroje si důkladně promyslet. Jako první bychom měli opustit představu, že to nejdražší musí být nutně to nejlepší. Ať už tedy kupujeme zánovní techniku z bazaru, nebo jsme se rozhodli pro nákup zbrusu nového stroje, je třeba si nejdříve ujasnit účel, ke kterému budeme techniku využívat.
Pokud si nekupujeme stroj pouze za účelem lesní těžby, ale máme ambice ho využívat také pro další zemědělské práce, pravděpodobně nejvíce užitečné nám budou univerzální kolové traktory. Pokud se však budeme pohybovat převážně v lesích a jeho těžko přístupných prostorech, které mohou být často podmáčené, univerzální traktor nám stačit nebude. V tomto případě využijeme spíše lesní pásový stroj neboli Železného koně. Tento stroj, i přes svou 2,5 tunovou váhu, vyvíjí na půdu minimální tlak a je vhodný nejen pro svážení dřeva, ale také pro převážení potřebného vybavení. Pro profesionální těžbu se potom využívají takzvané harvestory. Tyto těžební stroje se postarají o pokácení, očištění a zkrácení dřeva na potřebnou délku.
U traktorů hraje roli také jejich konstrukce. Do těžších terénů je třeba volit robustnější konstrukce, delší rozvor a větší stabilitu. Důraz bychom měli dbát také na pohodlí a vybavení kabiny, ve které při obsluze stroje sedíme mnohdy i několik hodin denně.