Zelenina jako prevence chorob

Zelenina jako prevence chorob

Je jedno jestli jsme vegetariáni, vegani nebo milujeme maso. Zelenina by měla být součástí jídelníčku každého z nás. Někdo upřednostňuje zeleninu v syrovém, někdo ve vařeném stavu. Někdo si zeleninu raději vychutná ve formě přílohy hlavních jídel a jiný ji si ji dá rád jen tak samotnou na svačinu. Ať tak či tak, pravidelná konzumace zeleniny nejen oživí náš jídelníček, ale především prospěje našemu zdraví.

Existuje spousta druhů zeleniny různých tvarů, textury a chutí. Na své si tak přijde snad každý. Pro lidské tělo je všeobecně nejprospěšnější listová zelenina. Ta je totiž přírodním zdrojem celé řady živin.

Zelenina nepomáhá z daleka jen správnému trávení. Podporuje taky zdraví kostí, čistí krev a posiluje naši imunitu. Konzumace zeleniny je také dobrá prevence rakoviny. Kromě toho je zelenina zdrojem celé řady pro tělo důležitých látek, jako je vápník, hořčík nebo třeba železo.

Nejideálnější je jíst všechny druhy zeleniny. Spoust až nás má však u některých druhů zeleniny své „nepřátele“, kterým se vyhýbá. Je proto dobré vědět, jakou zeleninou můžeme tyto naše „neoblíbence“ nahradit.

Obzvlášť pro saláty oblíbená rukola je výborným zdrojem kyseliny listové, vitamínu C a vápníku. Okurka zase vyniká vysokým obsahem vody, kterou obzvlášť v horkých letních dnech více než potřebujeme. Kromě toho je bohatým zdrojem například draslíku a hořčíku a přispívá k regeneraci kůže. Lilek, který zpomaluje stárnutí buněk, je oblíbený především u žen. Bohatá na důležité látky je také cuketa. Najdeme v ní třeba vitamín A a C, vlákninu, hořčík, draslík, fosfor nebo třeba kyselinu listovou.

Zelenina je pro tělo navíc výhodnější než třeba ovoce. Oproti tomu totiž obsahuje minimum cukrů. Spousta lidí se dnes snaží vyvážit jídlo drahými doplňky stravy a přitom zelenina je nejenom levnější a přírodní, ale také je prokazatelně účinnější než jakýkoliv doplněk.

Lepší nějaká zelenina než-li žádná. Pokud ale máme možnost si zeleninu vypěstovat sami, nebo ji koupit přímo od zdroje, neměli bychom váhat. Sehnat dnes totiž čerstvé potraviny bez chemického upravování, může být složité. I když supermarkety nabízí široký výběr katalogově vypadajících kousků zeleniny, měli bychom brát v potaz, že zelenina může být do této podoby uměle upravená. Někteří lidé proto nabízí prodej zeleniny přímo z jejich zahrady.